Baba Jukwa updates status as Sunday Mail Editor gets bail

0

The mystery surrounding Facebook blogger Baba Jukwa grew even murkier on Thursday after he posted a message on the social networking site on the same date that Sunday Mail editor, Edmund Kudzayi was granted US$5 200 bail by a High Court Judge.

Although Kudzayi has admitted to being the pro-Zanu PF Amai Jukwa, Baba Jukwa’s archrival, President Mugabe’s regime believes he is also the anti-Zanu PF Baba Jukwa and accuse him of using the page to plot an armed insurgency using what he and his brother Philip termed the “Gunda Nleya Brigade”.

On Thursday the Baba Jukwa Facebook page after 11 days of inactivity posted a brief message saying “Cde Edmund has done nothing wrong please acquit him and let him serve the nation, Asijiki!, Ndatenda, Baba Jukwa.”

Kudzayi is accused of attempting to subvert a ‘constitutionally-elected’ Government and undermining the President’s authority. He stands accused of publishing falsehoods in an article critical of President Robert Mugabe and could face life imprisonment if convicted of the offences.

Kudzayi is also accused of conniving with his older brother Phillip Tawanda Kudzayi and others who are still at large to overthrow the Mugabe regime in the run-up to last year’s harmonised elections.

The State argues that a gmail account called babajukwa2013@gmail.com was registered using Tawanda’s mobile number before the creation of the Baba Jukwa Facebook account.

According to the State, Kudzayi and his accomplices allegedly planned and organised themselves to form what they termed  the “Gunda Nleya Brigade” as well as the  Zimbabwe Revolutionary Army with the aim to overthrow the government by waging a war.

The State also alleges that they had put in place a Dare Rechimurenga (War Council) to study the Zimbabwe situation during elections while also posting Facebook articles encouraging rebellion if the election was stolen.

On May 11 this year, the Sunday Mail published a story titled “Hackers unmask Baba Jukwa”. However, police believe that Kudzayi was Baba Jukwa as he was in control of the Baba Jukwa gmail account.

In the second count, Kudzayi is being accused of publishing articles branding Mugabe a “dictator” in the full knowledge that the facts may not be accurate.

Prosecutor Tawanda Zvekare said the article falsely labelled Mugabe a dictator and tyrant who committed gross human rights abuses.

The article, according to Zvekare, stated that Mugabe stole the 2008 elections and that he presided over the country’s economic collapse.

Kudzayi was also found with four rounds of ammunition at his home while another nine rounds were recovered at his work office.

Kudzayi, who contends that he was instrumental in campaigning for Zanu-PF, said he was surprised that the State had rushed to dismiss a story published in the Sunday Mail edition of May 11 2014 indicating that Baba Jukwa had been unmasked as a hoax.

He said there was no evidence to place before the court that the Baba Jukwa gmail account was not hacked.

Kudzayi said since he was occupying a strategic position within Zimpapers as the Editor of the Sunday Mail, certain people in the top echelons of Zanu-PF and Government who believed that he belonged to a certain faction within the ruling party had a sinister motive against him.

He said they wanted him removed from his post to curtail efforts he might employ to assist unmasking Baba Jukwa.

ALSO READ: Sunday Mail Editor finally freed (READ STRICT BAIL CONDITIONS)


Breaking News via Email

Enter your email address to subscribe to our website and receive notifications of Breaking News by email.

Loading...